ΠMΣ Kοινωνική & Ιστορική AνθρωπολογίαΠMΣ Γυναίκες & ΦύλαΔιδακτορικό Δίπλωμα
Oργάνωση
Kανονισμός λειτουργίας
Διδάσκοντες
Προσφερόμενα μαθήματα

Πρόγραμμα μαθημάτων
Νέα/Ανακοινώσεις
Επικοινωνία


Οργάνωση

Tο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας οργανώνει και λειτουργεί διετές Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο «Κοινωνική και Ιστορική Ανθρωπολογία», σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου 2083/92. Το Πρόγραμμα άρχισε να λειτουργεί το ακαδημαϊκό έτος 2001-2002 και έχει ως αντικείμενο τη διεπιστημονική μελέτη των σύγχρονων και ιστορικών κοινωνιών και πολιτισμικών συστημάτων από την πλευρά της κοινωνικής και ιστορικής ανθρωπολογίας. Το Πρόγραμμα έχει ως στόχο τη μετεκπαίδευση νέων επιστημόνων και απονέμει μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης σε δύο κατευθύνσεις, την ανθρωπολογική και την ιστορική κατεύθυνση. Κατά τη διάρκεια του θέρους μετά το δεύτερο εξάμηνο σπουδών οι φοιτητές υποχρεούνται να διεξαγάγουν θερινή άσκηση. Στην αρχή του τρίτου εξαμήνου οι φοιτητές επιλέγουν μια από τις δύο κατευθύνσεις που προσφέρονται στο Πρόγραμμα.

Ο διετής κύκλος μαθημάτων συνιστά κυρίως ένα πεδίο εντατικής προετοιμασίας στους βασικούς τομείς της σύγχρονης κοινωνικής και ιστορικής ανθρωπολογίας, ενώ παράλληλα εξειδικεύεται στην εθνογραφία και κοινωνική ιστορία του ευρύτερου ελληνικού, βαλκανικού και μεσογειακού χώρου. Για την επιτυχή αποφοίτηση απαιτείται εκπόνηση μεταπτυχιακής εργασίας η οποία επιλέγεται και οργανώνεται κατά το τέταρτο εξάμηνο και ολοκληρώνεται σε διάστημα όχι μεγαλύτερο του ενός εξαμήνου, πέραν του τετάρτου.

Στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι AEI του εσωτερικού και του εξωτερικού, όλων των ειδικοτήτων, τόσο στις Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές όσο και στις Θετικές Επιστήμες. Η παρακολούθηση των μεταπτυχιακών μαθημάτων δεν προϋποθέτει ειδικές γνώσεις στην κοινωνική ανθρωπολογία ή την ιστορία. Μετά τη δημοσίευση της σχετικής προκήρυξης στον ημερήσιο τύπο, και όπως αυτή ορίζει, οι υποψήφιοι υποβάλλουν στο Τμήμα αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις εισαγωγής και βιογραφικό σημείωμα. Οι υποψήφιοι διαγωνίζονται σε μία τουλάχιστον από τις δύο ξένες γλώσσες στις οποίες είναι γραμμένο το μεγαλύτερο μέρος της χρησιμοποιούμενης βιβλιογραφίας στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα (αγγλικά και γαλλικά). Επίσης οι υποψήφιοι συμμετέχουν και σε προφορική συνέντευξη.

Οι φοιτητές υποχρεούνται να παρακολουθούν τις διαλέξεις και τα σεμινάρια των μεταπτυχιακών μαθημάτων όπως αυτά προσδιορίζονται στο πρόγραμμα. Τα μεταπτυχιακά μαθήματα συνήθως συνδυάζουν τη διάλεξη με τη σεμιναριακής μορφής ανάπτυξη κάποιων θεμάτων. Στη διάλεξη, ο διδάσκων αναπτύσσει το θέμα και ακολουθεί συζήτηση. Στο σεμινάριο, ένας ή περισσότεροι φοιτητές έχουν την ευθύνη να παρουσιάσουν ένα ζήτημα που εξειδικεύει ορισμένες πλευρές της διάλεξης και να θέσουν τις βάσεις για μια συστηματική, εις βάθος συζήτηση με τους συναδέλφους του. Ο ακριβής κύκλος των διαλέξεων και των σεμιναρίων μαζί με την προτεινόμενη βιβλιογραφία αναγράφονται στον οδηγό του μαθήματος. Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές αξιολογούνται στη βάση της προφορικής συμμετοχής, των σεμιναρίων που παρουσιάζουν και των γραπτών εργασιών που εκπονούν κατά μάθημα.

Οι απόφοιτοι του προγράμματος έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν ερευνητική πρόταση για εκπόνηση διδακτορικής διατριβής στο Τμήμα, η οποία, αν εγκριθεί, επιτρέπει στον υποψήφιο διδάκτορα να εργαστεί για την απόκτηση διδακτορικού διπλώματος. Κατά τη διάρκεια της επιτόπιας έρευνας υπάρχει τακτική συνεργασία ανάμεσα στον ερευνητή φοιτητή και στον επόπτη καθηγητή. Η τελική αξιολόγηση και κρίση της διδακτορικής διατριβής γίνεται από επταμελή εξεταστική επιτροπή στην οποία συμμετέχουν ο επιβλέπων καθηγητής, τα άλλα μέλη της συμβουλευτικής επιτροπής και δύο άλλα μέλη ΔΕΠ του ίδιου ή άλλου ΑΕΙ και της ίδιας ή συγγενούς επιστημονικής ειδικότητας.

Την εύρυθμη λειτουργία του Προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών εγγυάται η μακρά εμπειρία του Τμήματος στη προσφορά μεταπτυχιακών κύκλων μαθημάτων. Η μεγάλη σημασία που τους αποδίδουμε τεκμηριώνεται και από το γεγονός ότι πρώτα λειτούργησαν οι μεταπτυχιακές σπουδές το 1987-88 και μετά ακολούθησαν οι προπτυχιακές. Στα έντεκα (11) χρόνια λειτουργίας του Προγράμματος ενεγράφησαν και παρακολούθησαν μαθήματα ενενήντα εννέα (120) φοιτητές, σήμερα δε βρίσκονται σε εξέλιξη δεκα εννέα (19) διδακτορικές διατριβές που βασίζονται σε επιτόπια και αρχειακή έρευνα, σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές της Ελλάδας, τόσο στον αγροτικό όσο και στον αστεακό χώρο.

Η κοινωνική και πολιτισμική συγκρότηση της ταυτότητας μέσα από διάφορες μορφές τυποποιημένης δράσης (τραγούδι, κατανάλωση, θρησκευτικές τελετουργίες, πανηγύρια, πρακτικές αντισύλληψης, κ.λπ.), οι διαφορετικές εθνοτικές αντιλήψεις, οι πολιτικές τους χρήσεις και η οργάνωση εθνοτικών ομάδων (Τουρκοκρητικοί, Πόντιοι, Τσιγγάνοι, Αρμένιοι, Μουσουλμάνοι κ.λπ.), η διαμόρφωση και διαχείριση της εθνικής ταυτότητας, οι κοινωνικές συγκρούσεις στον αγροτικό αλλά και στον αστεακό χώρο, η εθνογραφία του αθλητικού φαινομένου ή ζητήματα ιατρικής ανθρωπολογίας, αποτελούν παραδείγματα των τομέων της διδακτορικής έρευνας που διεξάγεται στο Τμήμα μας.

Συντονιστική επιτροπή ΠMΣ Kοινωνική & Iστορική Aνθρωπολογία:
Παπαταξιάρχης Eυθύμιος
Kαθηγητής, Διευθυντής ΠMΣ
Παραδέλλης Θόδωρος
Mόνιμος Eπίκουρος Kαθηγητής
Σταματογιαννοπούλου Mαρία
Mόνιμη Eπίκουρη Kαθηγήτρια